הסכם חלוקת עיזבון

ליצירת קשר

כל אדם שרוצה לוודא שלאחר מותו הרכוש שצבר לאורך החיים יחולק בדיוק כפי שהוא רואה לנכון עורך צוואה. במקרים שבהם אין צוואה תקפה, חוק הירושה מכריע כיצד יחולק העיזבון של המנוח בין קרובי משפחתו השונים – ובכל מקרה גם היורשים עצמם רשאים להחליט כיצד תתבצע חלוקת הנכסים ביניהם, כל עוד יש הסכמה מלאה בין כולם. כשזה המצב, ייערך הסכם חלוקת עיזבון, אשר גובר על צוואות ועל כללי חוק הירושה. ההסכם חייב לעמוד בכל הקריטריונים הרלוונטיים של חוק הירושות, ולהיות מנוסח באופן ברור ומדויק לחלוטין. זהו אחד מתחומי המומחיות של משרד עורכי דין שדה אוחיון ושות'.

באילו מקרים כדאי לערוך הסכם חלוקת עיזבון?

* הפחתת חבות מס – הסכמי חלוקת עיזבון בין יורשים הם דרך חוקית ויעילה לחסוך בתשלומי מס שבח, מס רכישה והיטל השבחה, ובפרט במצבים שבהם ממילא היורשים צפויים להעביר ביניהם חלק מהנכסים (שכן כל העברה קניינית בשלב מאוחר יותר תיחשב כעסקה ותחויב במס).

* הפרדת כוחות – במקרים שבהם על-פי הצוואה או הירושה שני בני משפחה או יותר מקבלים בעלות משותפת על נכס, עלולים להיווצר בהמשך הדרך קונפליקטים ואפילו סכסוכים קשים. הסכם החלוקה של העיזבון מקדים תרופה למכה ומאפשר הפרדת כוחות באמצעות חלוקה שונה של הנכסים כך שלא יהיו בעלויות כפולות.

* תחושת מרירות או קיפוח – אמנם צוואה משקפת את רצונו האמיתי של הנפטר, אולם חלוקה לא הוגנת של הנכסים עלולה ליצור תחושת מרירות או קיפוח אצל חלק מהיורשים. אם גם היורשים האחרים מסכימים לכך, ושואפים לחלוקה מאוזנת יותר, הפתרון הוא הסכם שיוביל לאותה חלוקה רצויה מבחינת היורשים ושאינה מקפחת איש.

חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון חייב להיחתם לאחר מתן צו קיום צוואה או צו ירושה ובטרם חולקו הנכסים בפועל. בהתאם נדרש טיפול משפטי שהוא לא "רק" מקצועי אלא גם מהיר. איכות הכרחית נוספת היא דיוק והתייחסות מלאה לכל פרט ופרט. עם משרד עוה"ד שדה אוחיון ושות' תוכלו לסמן V על כל המרכיבים הנ"ל של שירות בסטנדרטים גבוהים, וכמו כן לדעת בוודאות שתקבלו הסברים ברורים בגובה העיניים כך שתוכלו לקבל את ההחלטות המיטביות עבורכם.

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

חלוקת נכסים של אדם שהלך לעולמו היא אירוע מורכב, הן ברמה הרגשית והן בהיבט הכלכלי. אמנם כשישנה צוואה תקפה, אופן חלוקת הרכוש לכאורה ברור לחלוטין – כפי שציווה המנוח. יחד עם זאת ייתכנו מצבים שבהם כל היורשים גם יחד מעדיפים חלוקה שונה, בין אם משיקולי מס ובין אם על-מנת למנוע קרע במשפחה. החוק מודע להיתכנות קיומה של הסכמה כזו, ובהתאם מאפשר עריכת הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים. הסכם שכזה גובר גם על כללי חוק הירושה בהיעדר צוואה, כך שמדובר בפתרון פרקטי ורלוונטי למשפחות רבות. במשרד עורכי דין שדה אוחיון ושות' הצטבר ניסיון נרחב בעריכת הסכמים אלה, לשביעות רצונם המלאה של היורשים.

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים – דגשים חשובים

* הסכמה מלאה – רק כשכל היורשים המוזכרים בצוואה או הרלוונטיים מבחינת חוק הירושה חותמים על ההסכם ניתן לממש אותו. התנגדות גם מצד יורש אחד בלבד הופכת את ההסכם ללא תקף.

* חלוקה של העיזבון וללא נכסים מחוצה לו – הסכם חלוקה בין יורשים כולל התייחסות מפורטת לכל הנכסים הנכללים בעיזבון, ורק אליהם. אין לכלול בהסכם נכסים חיצוניים (במקרים שבהם היורשים מעוניינים להעביר ביניהם נכסים אחרים, למשל לצרכי איזון, ייערך לגביהם הסכם נפרד).

* פטור מתשלום מיסי מקרקעין – הסכם חלוקת עיזבון עשוי לחסוך ליורשים סכומי כסף משמעותיים שאותם היו נדרשים לשלם למדינה כמס שבח או מס רכישה. מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה כדי להבין האם אכן כדאי לערוך הסכם כזה משיקולי מס.

* מועד החתימה על ההסכם – החתימה על הסכם בין יורשים תתבצע לאחר מתן צו ירושה או צו קיום צוואה, ועוד לפני שחולקו נכסי העיזבון.

להיעזר במומחים לניסוח הסכם חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים מחייב כאמור התייחסות מעמיקה לכל מרכיבי העיזבון ולכל פרט ופרט. משרד עורכי דין שדה אוחיון ושות' אמון על עריכת הסכמים מסוג זה באופן מקצועי, תוך הקפדה על ניסוחים חדים וברורים, ועוד קודם לכן מתן הסברים ברורים, ובגובה העיניים, ליורשים על-מנת שיבינו מהן ההשלכות של כל צעד. מרכיב נוסף בשירות הוא זמינות גבוהה, על-מנת שניתן יהיה להסדיר את חלוקת הירושה בזמן קצר ככל האפשר.

למשרד עורכי דין שדה דילוג לתוכן